Na to pytanie, warto odpowiedzieć pytaniem – a czy warto starać się, aby Twój biznes przynosił korzyści dla Ciebie? No chyba, że jesteś na rynku monopolistą i nie masz konkurencji. Wtedy spokojnie możesz zapomnieć o takich działaniach, jak PR czy marketing – klienci i tak będą do Ciebie walili drzwiami i oknami.
Cała reszta przedsiębiorców powinna jednak zainteresować się Public Relations. Ponieważ w odróżnieniu od marketingu i reklamy, PR można prowadzić praktycznie nie posiadając wielkiego budżetu finansowego. Są nawet specjaliści, którzy prowadzą różne działania bez wydawania choćby jednej złotówki. Tak, też można i kiedyś na pewno o tym napiszę. Teraz jednak zastanówmy się, po co nam PR.
Załóżmy, że chcemy kupić samochód. Generalnie mamy już wybraną markę auta. I tu ciekawe, czym się kierowaliśmy przy wyborze producenta naszego przyszłego pojazdu. Volkswagen – solidność, Skoda – tania i trwała, Honda – samochód praktycznie niezniszczalny. Co zdecydowało o wyborze danej marki? Oczywiście – obiegowa opinia krążąca o danym producencie. Pomyśl jednak przez chwilę – czy wypróbowałeś wszystkie modele samochodów na rynku, aby zweryfikować te opinie? Na pewno nie. A więc po prostu ufasz opiniom innych użytkowników czy też czytasz fachową prasę o danej marce samochodu czy modelu. Na tej podstawie wyrabiasz sobie opinię, może nawet często nie zdając sobie sprawy, że producenci samochodów zatrudniają całe rzesze speców od public relations, aby dana opinia o ich samochodach dotarła i utrwaliła się w Twojej głowie.
To jest właśnie PR – kreacja pozytywnej opinii o marce lub produkcie wśród odbiorców - klientów. To, co czytasz w Internecie, w fachowej prasie to często efekt zabiegów „piarowców”. Jest jednak oczywista prawda – kiepskiej marce czy złemu produktowi nie pomoże żaden, nawet najlepszy PR. To szybko zweryfikują nabywcy – klienci, którzy kupili dany produkt a upust swojej frustracji z powodu złego zakupu dadzą w Internecie.
Czy więc stosować PR? Tak, pod warunkiem, że oferujesz dobry produkt lub świetne usługi. Wtedy działania PR będą Tobie i Twojej firmie przynosiły wymierne korzyści. Oczywiście są na rynku tzw. specjaliści, którzy będą twierdzili, że nawet kiepski produkt czy marnej jakości usługi są w stanie wypromować. I to się zgadza, ale jak wspomniałem wcześniej – takie produkty czy usługi szybko zweryfikują klienci i nie zawahają się podzielić negatywną opinią z innymi. A w czasach powszechnej dominacji Internetu, taka opinia rozejdzie się szybko i można być zabójcza dla firmy. Wystarczy przejrzeć różne fora w Internecie, gdzie znajdziemy wiele różnych opinii o markach, firmach czy usługach.
A więc pierwszą podstawową rzeczą, którą trzeba zrobić przed przystąpieniem do działań PR, to dokładnie przyjrzeć się jakości swoich produktów czy usług. Nawet niska cena dziś nie usprawiedliwia złej jakości. Jeśli więc masz pewność, że oferujesz świetne usługi lub produkty – możesz zacząć działania public relations.
W następnej części pokażę, jak należy przygotować się do działań PR.
Projekt i realizacja © 2013 Agencja Reklamowa idealmedia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Mapa strony
/ origin